Historia
Artykuły
Historia muzeum.
Początki muzealnictwa w Turku sięgają 1962 r., kiedy to powołano Turkowskie Towarzystwo Kultury, a w jego ramach - cztery sekcje m.in. muzealną. Jej zadaniem było gromadzenie pamiątek, dokumentów i eksponatów dotyczących historii miasta i okolic. Efekty jej działalności można było obejrzeć 3 lata później podczas wystawy z okazji organizowanych w 1965 r. „Dni Turka”.
Minuty i godziny zegar z wieży ratuszowej
W 1837 roku, niemiecki zegarmistrz – Carl Weiss postanowił w /Glogau/ dzisiejszym Głogowie powołać do życia zakłady wytwarzające zegary wieżowe. Duże zapotrzebowanie na tego typu zegary na terenie Śląska i poza nim pozwoliło firmie uzyskiwać znaczne dochody.
Dobór odpowiedniej kadry pracowniczej jak i wykorzystanie materiałów wysokiej jakości czyniło z zegarów C. Weiss’a, produkty poszukiwane. Jakość ich została potwierdzona już w 1855 roku, kiedy podczas wystawy w Paryżu, konstruktor za swój mechanizm zegarowy zdobył II miejsce. Kolejne nagrody konstruktor i zakłady otrzymały w Londynie /1862/ , ponownie w Paryżu w 1867/ oraz we Wiedniu w /1873/.
Historia tkactwa i włókiennictwa na ziemi turkowskiej
Potwierdzone dzieje Turku sięgają XII wieku, kiedy to papież Innocenty II wydał w Rzymie bullę zwaną gnieźnieńską, której celem było potwierdzenie własności arcybiskupów gnieźnieńskich. W 1341 roku arcybiskup Janisław docenił szybki rozwój osady położonej na szlakach handlowych poznańsko-krakowskim i śląsko-pruskim, nadając jej prawa miejskie.
„Apteka "Pod Turem”
Najstarsza w Turku apteka przy ul. Kaliskiej 18 (dawniej 16, a jeszcze wcześniej 151), działająca do dziś w tym samym miejscu. Do 1892 roku była to jedyna apteka w mieście.
W okresie międzywojennym nad drzwiami wejściowymi umieszczony był napis „Apteka egzystuje od roku 1824” – został on usunięty podczas okupacji.
Kolejka wąskotorowa w Turku
Początki kolejki wąskotorowej w Turku sięgają czasów I wojny światowej, a dokładniej wiosny 1914 r., kiedy to rosyjskie wojska kolejowe rozpoczynają budowę wąskich torów na trasie z Turku do Zbierska. Jednakże dopiero wybuch I wojny spowodował, iż ukończenie prac przy kolei przypada Niemcom.
Historia Powstania Parku Miejskiego w Turku
Tablica nr 1 „Początki”.
Historia parku miejskiego w Turku jest nierozerwalnie związana z rodziną premiera Felicjana Sławoja Składkowskiego oraz z okresem międzywojennym. Czasem, gdy Turek był około dziesięciotysięcznym miastem wielokulturowym, zamieszkałym przez Polaków, Niemców i Żydów, skupiającym na swym terenie rzemieślników i handlarzy. Był miastem odżywającym po ciężkich latach rozbiorów i I wojnie światowej.
W 1921 roku na terenie miasta było 690 budynków mieszkalnych i 485 innych nieruchomości. Nad miastem górował neogotycki kościół, w towarzystwie klasycystycznej zabudowy rynku wraz z ratuszem oraz z oddanym w 1925 roku budynkiem szkoły powszechnej (dziś Szkoła Podstawowa nr 1).
Poprawa sytuacji w mieście nastąpiła po 1935, gdy Turek stał się miejscem odwiedzin generała i premiera II RP Felicjana Sławoja Składkowskiego, rodzinnie związanego z miastem.
Już w okresie kryzysu gospodarczego pod koniec lat 20. Felicjan Sławoj Składkowski założył, wyposażył i utrzymywał przy Magistracie Miasta Turku kuchnię dla bezrobotnych i biednych mieszkańców. Zimą zaopatrywał ich w ciepłą odzież, węgiel, ziemniaki oraz obdarowywał niezamożnych uczniów rowerami oraz paczkami w okresie świąt.